keskiviikko 12. lokakuuta 2011

Paluu Hveragerðiin

Eilen saatiin nauttia pilvettömästä taivaasta ja tänään sitten luonnollisesti sataa kaatamalla ja tuulee niin että meinaa kaatua äkillisen tuulenpuuskan iskiessä. Ihania nämä koulumatkat kun ei omista autoa (toisin kuin kaikki islantilaiset, eräskin tuttumme totesi ettei kävele ikinä kouluun, vaikka asuu vartin kävelymatkan päässä) eikä sateenvarjoa. Toisaalta sateenvarjo olisi varmasti riekaleina heti ensimmäisen puuskan jälkeen. Tänään kävin siis istumassa Icelandic Culture-luennolla, joilla ollaan käsitelty kirjallisuutta jo pari viikkoa. Hienoa muuten todeta, etten ollut havainnut yhtäkään intertekstuaalista viittausta lukemastani romaanista, kun kirja ilmeisesti kuhisee niitä aina Uudesta testamentista H.C Anderseniin. Lisäksi sain tietää että suomalaiset kuulemma esitetään yleensä mustan magian ja noituuden sanansaattajina islantilaisessa kansankirjallisuudessa. Sama juttu Ruotsissa. Uutta tietoa mulle...

Eilen tosiaan loistavan kelin inspiroimina päätettiin ottaa revanssi Hveragerðissa. Vuokra-autoa ei haluttu niin lyhyellä varoitusajalla ottaa, mutta muut vaatimukset täyttyivät eli meillä oli kartta ja aurinkokin paistoi. Ja mahtava reissuhan se oli! Toki eksyimme heti alkuun oikealta polulta (halusimme kokeilla uutta lenkkiä, vaadimme parempia opasteita!) ja jouduimme nöyrästi golf-kentän reunoja pitkin palaamaan tylsälle peltopätkälle. Kierretiin kartassa näkyvä Reykjadalur-lenkki, paitsi lopun ympyrä. Tämän lisäksi seikkailtiin/eksyiltiin muilla poluilla. Hveragerðissa on aivan mahtavat vaellusreitit, matkalla näkee kuumia lähteitä, vesiputouksia, kiehuvaa mutaa sekä muita eriskummallisia ilmiöitä ja mikä parasta - siellä pääsee uimaan (tai lähinnä lillumaan) lämpimässä joessa! Jos haluaa uimaan, niin sitten vaan Reykjadaluria kohti. Kyseisessä laaksossa yhdistyy kuuma ja kylmä joki, ja lopputuloksena saadaan noin 40 asteinen mukavan lämmin joki uiskenteluun! Lillumisen jälkeen onkin eri-ihanaa nousta joesta vaatteita pukemaan, kun tuulee ja ilma on 6 asteista... Unohtamatta faktaa, että joka paikka on täynnä hiekkaa ja jalat taatusti mutaiset! Silti, suosittelemme.

Uiskentelun jälkeen lähdimme vielä selvittämään mistä kuuma joki oikein virtaa. Päädyimme höyryäviä lähteitä viisivuotiaan innolla seuraten kallioiden väliseen vesiputoukseen! Kerrassaan loistava retki siis, kilometrejä kertyi kokonaisuudessaan ehkä 13-15 ja aikaa meni noin 7 tuntia (ei olla hitaita, liikaa kiipeämistä ja ihmettelemistä!). Ettei vaan oltaisi päästy laihtumaan käytiin vielä vetämässä hamppariateriat itse Hveragerðin kaupungissa viimeistä bussia odotellessa. Jälkkäriksi tietysti jäätelöt, oltiin siis jo valmiiksi sisäisesti jäässä kun lähdettiin odottelemaan bussia... Tänään totesin, että mulla on mustelmia nilkat täynnä, kiitos ei-niin-täysin jalkoihin muotoutuneiden vaelluskenkien. Mutta oli sen arvoista!

Reitin alussa törmättiin tällaisiin kyltteihin. Tämä oli vielä aika kesy kuumien lähteiden alueeksi...

Hveragerðin kaupunni.

Tuttumme viime kerralta! Kiehuva muta nyt sattuu vain olemaan aika siisti asia. Ja sen verran hypnoottista tavaraa, että tuon reunalla olisi voinut istuskella vaikka koko päivän ;)

Vaellusreitin varrella virtasi useampikin pikkujoki, joissa sai täytettyä kätevästi juomapullot. Islanti on siitäkin kätevä maa, että luonnossa virtaava vesi on täysin juomakelpoista! Emme ole siis saaneet ikäviä sivuvaikutuksia ;)

Uusi kiehuva mutaesiintymä!

Mielenkiintoisen väristä liejua. Joku kemisti/geologituttu voisi olla aika kätevä tuolla, itse olen ainakin kiinnostunut tietämään mistä kummasta tuo mömmö koostuu...

Tätä oranssia mömmöä valui jostain maan uumenista.

Juho kurkistaa mystiseen reikään. Tuolla meinasi käydä pieni tragedia kun vetäsin lipat aukon edessä, mutta onneksi päädyin pyllylleni mutaan enkä maan uumeniin vievään aukkoon! Onni onnettomuudessa. Tänne olisi ehkä voinut kaivata jotain aidantapaista toheloita turisteja suojaamaan ;)

Hän maastoutuu.
Uimisen jälkeen jatkettiin matkaa kuuman joen viertä pitkin

Hassuja pieniä yksityiskohtia
Mönjää virtasi jokeen.

Kuplia maan sisuksista.

Lähdettiin seuraamaan  höyryjä.

Löydettiin jonkun eläimen (oletan ettei ihmisen...) jäänteet keskeltä kuumia lähteitä.

Tuolla kuului kova jyske jostain maan uumenista, ihan kuin sydämen syke. Harmitti aika paljon kun meidän järkkärillä ei saa otettua videoita, se ääniefekti oli aika huikea! Unohtamatta perinteistä islantilaista hajuefektiä... Ei pelkoa että sen saisi videolle.

Kuumaa maaperää.

Hienolta näyttää!

Sarjassamme pelottavia aukkoja, sietää olla tarkkana minne sitä astuu.
Lähdettiin seuraamaan jokea takaisinpäin.
Ja vihdoinkin se kohta jossa joet yhdistyvät! Vasemmalla yläreunassa kuuma, oikealla kylmä.

Maisemakuvaa... Sen verran kylmää alkaa jo olla, että maahan muodostuu kuuraa.

Piti toki kurkistaa alas jyrkänteeltä.

Istuskeltiin hetki reunalla ja ihasteltiin vesiputousta. Kuva ei suostunut kääntymään oikein päin, kääntäkää päätä tai näyttöä ;)

Jos pinnistelee oikein kovasti (ja ottaa suurennuslasin kauniiseen käteen), voi horisontissa nähdä Vestmannasaaret.

Hepoilla on ihan ok maisemat laiduntaa.

Hveragerðin kaupungin keskelläkin oli aidatun alueen takana muutama kuuma lähde.